La museografía como punto de vista: dos formatos para representar la niñez.

Based on museography, we explore the representations of childhood present in two museums. We ask ourselves about the representations built around childhood and heritage with which these institutions elaborate their museographic designs and how these representations are materialized in their museography and contents. We used a qualitative approach and an exploratory design, which we applied to the Museo Histórico Nacional de Santiago and the Museo Artequin Viña del Mar. The results show that the differences in origin and focus determine the way in which childhood is represented, so that in one museum the spatial, experiential and interactive vision stands out, and in the other one the observation and passive contemplation. In both museums the discussion on childhood is important.

DOI: http://doi.org/10.47725/RAV.031.05

Palabras Claves
childhoods
museography
representation of childhood.
Autor
Carolina Aroca Toloza. Educadora de párvulos por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Magíster en Arte, mención Patrimonio, y doctora en Educación por la Universidad de Playa Ancha. Académica del Departamento de Educación de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile. https://orcid.org/0000-0002-5006-1616
Autor
Irene de la Jara Morales. Educadora de párvulos por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Magíster en Educación, mención Currículum y Evaluación, por la Universidad de Santiago de Chile. Magíster en Neurociencias Aplicadas a Educación y magíster en Docencia Universitaria por la Universidad Finis Terrae. Encargada del Área Educativa de la Subdirección Nacional de Museos del Servicio Nacional del Patrimonio Cultural, Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. https://orcid.org/0000-0002-7467-3596
Recibido
Aceptado
Revista de Antropología Visual - número 31 - Santiago, 2023 -1/21 pp.- ISSN 2452-5189