Entre el concepto de archivo y el estatuto de lo fotográfico. Walter Benjamin, Roland Barthes y Jacques Derrida, algunos cruces posibles para el análisis de prácticas artísticas contemporáneas.

This paper propose to relate writings by Walter Benjamin, Roland Barthes and Jacques Derrida, in order to review some considerations on the archive paradigm in conjunction with the photographic status. Propose to rethink these notions and open some problems for the analysis of contemporary artistic practices that use photographic archives as a strategy for the appropriation and rereading of representations, experiences and historical meanings. Finally, there are also some intersections between these reflections and a series of Latin American contemporary projects that propose creating collections based on domestic archives photographs.

DOI: http://doi.org/10.47725/RAV.029.05

Palabras Claves
photography
archive turn
contemporary art.
Autor
Melina Constantakos. Licenciada y profesora en Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Maestranda en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural, Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín. Becaria Conicet para el Doctorado en Ciencias Sociales (IGG -FCS, Universidad de Buenos Aires). https://orcid.org/0000-0002-1723-4925
Recibido
Aceptado
Revista de Antropología Visual - número 29 - Santiago, 2021 -1/18 pp.- ISSN 2452-5189